Blog

5 sleutels voor employer branding

13 mei 2017

Een aantrekkelijke werkgever word je niet zozeer door een mooi verloningspakket, sjotterkes op de gang of een hippe soepbar in sjieke kantoren te bieden. Het heeft alles te maken met het creëren van een community waar men fier is om er deel van uit te maken, en waar anderen maar al te graag bij willen horen. Dat opzetten van een communty, dat creëren van een wij-gevoel gebeurt niet zomaar over één nacht ijs. 5 basisvoorwaarden voor employer branding.

Talent is schaars, er wordt bijna gevochten voor competente medewerkers met een drive. Maar hoe overtuig je hen om voor jou te kiezen? Je wil bovendien al dat talent niet zomaar aantrekken, je wil het ook behouden. En dan spelen niet alleen de knikkers…

Een gemeenschappelijk doel

Een bijzondere maat van me gaf me vorig jaar een boek cadeau over de ‘waarom’ van medewerkers (Ontdek je sterke punten’ van Marcus Buckingham & Donald Clifton) en ik las op een website over de basisbehoeften van de professional en de piramide van Maslow. Het komt erop neer dat mensen gelukkig worden als ze ergens deel van uit kunnen maken, als ze kunnen groeien, beter kunnen worden, als ze zich erkend en gewaardeerd voelen. En daar kan jouw bedrijf voor zorgen.

Om van jouw bedrijf deel uit te willen maken, moet het voor hen duidelijk zijn wat je doet, waar je voor staat. Voor welke klanten werk je? Welke problemen los je op? Hoe zie je de toekomst? Wat verwacht je van je team? Hoe speelt dat team een rol bij het verwezenlijken van die doelen en hoe ga jij hen daarbij helpen? Je medewerkers willen deze bedrijfsdoelen goed kennen, zodat ze er zich mee kunnen vereenzelvigen.

“Purpose is that sense that we are part of something bigger than ourselves. Purpose is what creates happiness.” (Mark Zuckerberg)

Verbindende verhalen

Wist je dat men niet zozeer zaken met je doet omwille van ‘wat’ je doet, maar vooral omwille van ‘waarom’ je iets doet? Lees er het boek van Simon Sinek (Start with Why) maar eens op na. Natuurlijk moet je uitdragen wat je doet en hoe je dat doet. Maar vertel ook eens waarom! Waarom bestaat jouw organisatie? Waarvoor komen jij en je collega’s s’ochtends uit je bed? En waarom zou dat iemand iets kunnen schelen?

Vertel authentieke verhalen, van dromen, durven, doen, van vallen en weer opstaan. Vertel ze vooral niet alleen zelf, maar laat ook anderen jouw verhaal brengen. Laat je medewerkers vertellen wat ze precies doen, hoe ze dat doen, en vooral waarom ze dat graag doen. Laat klanten vertellen welk probleem jij voor hen oploste, en hoe dat hun ‘waarom’ beïnvloedde. Verhalen zorgen voor verbinding, zorgen voor houden van, zorgen voor een community! En ze kunnen heel wat vormen aannemen :)

Exclusiviteit

In een wereld van crossmediale communicatie en overvloedige informatie, waar alles dankzij het internet overal en altijd mogelijk is, en wel nu, komt het neer op één ding: waarom kiest men voor jouw organisatie? En dan vormt exclusiviteit een erg krachtig middel om het verschil te maken.

Exclusiviteit is een krachtig wapen voor merken en organisaties. Het helpt om merktrouw te realiseren, om evangelisten voor jouw organisatie in te zetten. Exclusiviteit triggert de menselijke psyche al eeuwen.

Word die werkgever met een exclusief imago. Exclusief, in de zin van: klevend op ons bedrijf, perfect aansluitend bij onze ‘waarom’. Kennis, kunde, service, maar ook teamleden, teamsfeer, waarden, drive… Wat maakt jouw bedrijf tot jouw bedrijf? Adem die exclusiviteit uit in al wat je doet, overal waar je gaat of bent, on- en offline!

Mensen met talenten

Geen bedrijf zonder mensen en hun talenten, of course! Maar we gingen voor een community, remember? Een community bestaat uit mensen met een gemeenschappelijk doel. Ze zijn verbonden met elkaar omdat ze elkaar aanvullen, omdat ze gelijkgestemden zijn. Bepaal daarom nauwkeurig wie deel mag uitmaken van je community. Niet alleen vaardigheden, competenties en ervaring  zijn belangrijk. Ook wie ze zijn, wat hen drijft. Want ze moeten in jouw team passen! Om de juiste mensen aan te trekken, moet je eerst en vooral ervoor zorgen dat ze je kennen, je ‘waarom’ begrijpen. Bovendien moeten jullie verbinding kunnen maken: spreekt jouw organisatie hen aan, delen jullie dezelfde ambities en waarden?

Ga na wie ze zijn, wat hen drijft, waar ze gelukkig van worden, met welke uitdagingen ze te kampen hebben, en bepaal of en hoe jij daar met jouw organisatie kan op inspelen.

Klevende communicatiekanalen

Opdat je community werkt, moet de ‘waarom' van je organisatie beleefd, gedragen en gevolgd kunnen worden. Via welke kanalen kan dat? Waar moet je aanwezig zijn? On- en offline alsjeblieft, employer branding gaat over mensen! En hoe blijf je die conversatie aangaan, want ja, ook hier is vanzelfsprekendheid een valkuil. Denk maar aan een relatie: dat vergt ook voortdurend aandacht voor elkaar ;)

En hoe hou je die conversatie dan gaande? Een leidraad daarvoor kan je bepalen met een contentstrategie. Ik heb er een e-book van gemaakt, dat je hier kan downloaden.

Download ons e-book

Je mag me natuurlijk ook contacteren: ik kom graag langs om eens van gedachten te wisselen over de waarom van een contentstrategie bij employer branding :)

Graag wat meer informatie?

Wil je echt werk maken van de conversatie met je klanten of medewerkers? Zit je graag eens samen om te bekijken hoe Kantara jou daarbij kan helpen? Ik kom graag langs voor een vrijblijvend gesprek.