Bijna exact twee jaar geleden kochten mijn man en ik een huisje in Spanje, verscholen in een pittoresk dorpje in de bergen, op slechts een half uurtje rijden van Alicante. Het is mijn toevluchtsoord, mijn "happy place," en ik probeer er zo vaak mogelijk te zijn. Een van de grootste voordelen van mijn werk is dat ik overal vandaan kan werken…
Op 6 januari vieren we ook in Spanje 'Día de los Reyes' of Driekoningen, een feestdag die vergelijkbaar is met onze Belgische Driekoningen, maar met een veel diepere betekenis. In Spanje is dit een van de belangrijkste feestdagen van het jaar. Het is een dag van gezellig samenzijn, uitbundige feesten en natuurlijk cadeautjes. In plaats van Sinterklaas of de kerstman, zijn het hier de Drie Koningen die de kinderen verrassen met geschenken.
De avond ervoor, op 5 januari, vindt de spectaculaire 'cabalgata de reyes' plaats. Overal in Spanje worden dan kleurrijke parades georganiseerd, met grote praalwagens waarop de Drie Koningen hoog verheven zitten. Ze trekken door de straten, terwijl ze snoep, confetti en een flinke dosis magie naar het enthousiaste publiek gooien. Het is een feest voor jong en oud, vol vreugde en verwondering.
Driekoningen markeert niet alleen het einde van de kerst- en nieuwjaarsperiode, maar ook het begin van de uitverkoop. In deze periode zie je hier in Spanje de meest creatieve en aanstekelijke reclamecampagnes die zich helemaal richten op de magie van de Drie Koningen. Zo vraagt een uitgeverij de Wijzen naar hun favoriete boeken, die vervolgens als cadeautips worden gepromoot. Een webshop introduceert een digitale versie van de traditionele 'roscón de reyes', waarin je een 'gouden boon' kunt vinden die recht geeft op verrassingen of kortingen. Een familiepark organiseert zelfs een 'koninklijke zoektocht' voor gezinnen.
Deze campagnes zijn meesterwerken van storytelling, een marketingtechniek waar ik persoonlijk dol op ben. Ze spelen in op de Spaanse waarden van gastronomie, traditie, vrijgevigheid en familiegevoel, en bieden inspiratie zowel voor georganiseerde cadeautjesjagers als voor last-minute kopers.
In België, na de feestdagen, richten we ons vaak op het stellen van nieuwe doelen voor het nieuwe jaar. Dit is een ideaal moment voor winkels, webshops, sportclubs en opleidingscentra om producten en diensten te promoten die klanten helpen hun doelen te bereiken. Of het nu gaat om gezonder leven, nieuwe vaardigheden leren of simpelweg meer genieten van het leven, de boodschap is duidelijk: het begin van het jaar is een tijd van hoop, vernieuwing en vrijgevigheid.
Ik wens iedereen dan ook een geweldig nieuw jaar toe: veel succes en voldoening in alles wat je onderneemt, prachtige momenten met vrienden en familie, en bovenal een goede fysieke en mentale gezondheid om volop van het leven te genieten!