Blog

Hoe stel je een persbericht op?

20 maart 2017

Redactionele aandacht in kranten, (vak)tijdschriften en magazines werkt (ook nu nog) ongelooflijk sterk. Een gratis redactioneel artikel in een medium dat jouw doelgroepen bespeelt, heeft immers heel wat troeven en in combinatie met een sterke PR-strategie helpt free publicity om je bedrijfsdoelen te behalen. Hoe schrijf je een persbericht dat opgepikt wordt door de media?

"Als het in de krant staat, is het waar"

De troeven van free publicity? Redactionele aandacht in de pers komt veel geloofwaardiger over dan een advertentie. Als een krant, vaktijdschrift of werkgeversmagazine over jouw bedrijf of product schrijft, geeft dit waardering en status. “Als het in de krant staat, is het waar!”Of niet? De effecten ervan spelen nog lang na. Een artikel is makkelijk deelbaar via sociale media en genereert op die manier weer traffic naar je website.

Wat is nieuws?

Om gratis persaandacht te genereren, ga je je persrelaties vooral niet massaal bestoken met commerciële boodschappen. Of een persbericht al dan niet wordt opgepikt door de media, hangt grotendeels af van de nieuwswaarde van de informatie. Wat is dan nieuws?

  • Jouw bericht is actueel: het nieuws dat je aanlevert is heet van de naald (of warm genoeg) of speelt in op een erg actueel thema. Kom niet aandraven met een realisatie van drie maanden geleden of reageer niet op oud nieuws.
  • Jouw bericht is ongewoon. Let op: in jouw business is jouw nieuws misschien dagelijkse kost, maar is het dat ook voor anderen? Staat jouw bedrijf in voor het nachtelijk transport van een gigantisch grote constructie over de weg en langs het water? Maak jij een op afstand bestuurbare marktwagen voor een zga-BV (zo-goed-als Bekende Vlaming)? Voor jou gesneden koek, maar voor een krant best interessant nieuws!
  • Jouw nieuws is relevant voor de lezers van het medium. Zijn die lezers jouw potentiële klanten? Doe er iets mee!
  • Is er een “B.V.”(Bekende Vlaming of gelijkwaardig) bij betrokken? Vormt een bekende wielrenner het gezicht voor jouw nieuwe campagne? Drinkt een bekende acteur jouw koffie of heb jij net het interieur in een van de buitenverblijven van een bekende soapacteur gestyled? Heb je bezoek van een prominent politicus? Wees gerust: hier smult de media van! Let wel: zie dat je BV niet met jouw aandacht gaat lopen!

Succesformule voor een effectief persbericht

Een persbericht dat de aandacht trekt van een journalist bevat voldoende informatie waarmee hij kan nagaan of jouw bericht relevant is voor zijn lezers. Als je volgende succesformule hanteert, kom je al een heel eind: 5W+1H: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe!

Een effectief persbericht geeft een antwoord op deze 6 vragen, al dan niet in deze volgorde. En dit al in de eerste paragraaf van je persbericht! In de volgende alinea’s kan je dieper ingaan op bepaalde elementen, waarbij het belangrijkste bovenaan staat! Stuur geen half boek door. Een persbericht prikkelt de nieuwsgierigheid van de journalist en geeft voldoende aanknopingspunten om jou te contacteren voor een persoonlijk interview. Vermeld daarom ook altijd contactgegevens waar men je kan bellen (ja, vooral een gsm-nummer en wees dan ook bereikbaar) en een webadres waar men desgewenst meer achtergrondinformatie kan vinden.

Wil je echt werk maken van je persrelaties? Kantara verzorgt jouw public relations in al haar facetten en via alle mogelijke (relevante!) media. Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek!

Inspiratie? Download onze infographic!

Graag wat meer inspiratie?

Graag wat meer informatie?

Wil je echt werk maken van de conversatie met je klanten of medewerkers? Zit je graag eens samen om te bekijken hoe Kantara jou daarbij kan helpen? Ik kom graag langs voor een vrijblijvend gesprek.