Redactionele aandacht in kranten, (vak)tijdschriften en magazines werkt (ook nu nog) ongelooflijk sterk. Een gratis redactioneel artikel in een medium dat jouw doelgroepen bespeelt, heeft immers heel wat troeven en in combinatie met een sterke PR-strategie helpt free publicity om je bedrijfsdoelen te behalen. Hoe schrijf je een persbericht dat opgepikt wordt door de media?
De troeven van free publicity? Redactionele aandacht in de pers komt veel geloofwaardiger over dan een advertentie. Als een krant, vaktijdschrift of werkgeversmagazine over jouw bedrijf of product schrijft, geeft dit waardering en status. “Als het in de krant staat, is het waar!”Of niet? De effecten ervan spelen nog lang na. Een artikel is makkelijk deelbaar via sociale media en genereert op die manier weer traffic naar je website.
Om gratis persaandacht te genereren, ga je je persrelaties vooral niet massaal bestoken met commerciële boodschappen. Of een persbericht al dan niet wordt opgepikt door de media, hangt grotendeels af van de nieuwswaarde van de informatie. Wat is dan nieuws?
Een persbericht dat de aandacht trekt van een journalist bevat voldoende informatie waarmee hij kan nagaan of jouw bericht relevant is voor zijn lezers. Als je volgende succesformule hanteert, kom je al een heel eind: 5W+1H: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe!
Een effectief persbericht geeft een antwoord op deze 6 vragen, al dan niet in deze volgorde. En dit al in de eerste paragraaf van je persbericht! In de volgende alinea’s kan je dieper ingaan op bepaalde elementen, waarbij het belangrijkste bovenaan staat! Stuur geen half boek door. Een persbericht prikkelt de nieuwsgierigheid van de journalist en geeft voldoende aanknopingspunten om jou te contacteren voor een persoonlijk interview. Vermeld daarom ook altijd contactgegevens waar men je kan bellen (ja, vooral een gsm-nummer en wees dan ook bereikbaar) en een webadres waar men desgewenst meer achtergrondinformatie kan vinden.
Wil je echt werk maken van je persrelaties? Kantara verzorgt jouw public relations in al haar facetten en via alle mogelijke (relevante!) media. Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek!
Graag wat meer inspiratie?