Onze aanpak

"We willen jouw business en doelgroepen eerst heel goed leren kennen."

Wat is inbound marketing?


Wat doen wij als inbound marketeers? Met waardevolle, relevante content en gepersonaliseerde ervaringen maken we jouw bedrijf beter vindbaar en willen we jouw potentiële klant doorheen het hele aankoopproces informeren, overtuigen en binden.

Inbound marketing stelt de klant centraal, en richt zich op het aantrekken van bezoekers door middel van relevante content. Je toekomstige klant heeft al heel wat online vooronderzoek gedaan vooraleer jij als organisatie in beeld komt. Hij heeft dus behoefte aan objectieve informatie om zelf onderzoek te kunnen doen en de juiste keuzes kunnen maken. 

Door relevante informatie te bieden via het juiste kanaal, op het juiste moment, in de juiste fase van de buyer journey van mensen, zorg je ervoor dat jouw organisatie al snel in de online zoektocht op de radar komt. 

Daarom is het voor Kantara erg belangrijk om jouw bedrijvigheid, maar vooral ook de business en het beslissingsproces van jouw klanten goed te leren kennen. Elk bedrijf is uniek en heeft haar eigen specifieke doelgroepen die het wil benaderen. Die hebben telkens hun eigen informatienoden vooraleer ze overgaan tot actie (contactnamen, aankoop, sollicitatie…).

Op basis van enkele intakegesprekken leren we jouw bedrijf graag beter kennen. Wie ben je, wat doet je bedrijf, waar sta je voor? Wie zijn jouw concurrenten, hoe ziet jouw markt eruit? Wat moet inbound marketing voor jou realiseren? 

Wil je inzetten op corporate branding of employer branding? De doelgroep die je beoogt, bepaalt het model voor de inbound marketingstrategie die we uitwerken. 
 

Attract, engage, delight

Inbound marketing begint bij het creëren van awareness (attract). Doel? Zorgen dat mensen zich bewust worden van hun uitdaging en het feit dat jij als organisatie bestaat en er oplossingen voor kan aanreiken. Je trekt hun aandacht, en leidt ze naar jouw website waar je ze overtuigt door middel van objectieve en laagdrempelige informatie om actie te ondernemen.

In de ‘engage-fase’ heb je potentiële klanten in beeld en kan je het gesprek op diverse manieren aangaan. Via marketing automation, chat, mails kan je ze gepersonaliseerde informatie bieden om ze verder wegwijs te maken in de oplossing voor hun uitdaging. 

In de delight-fase gaat de klant over tot een aankoop. Daarbij is het van belang dat je ze het gevoel geeft dat ze gehoord worden en dat je alles doet voor een optimale klantervaring. Je maakt duidelijk dat jouw organisatie de aangewezen partij is.

Vijf elementen voor een succesvolle inbound marketingstrategie


Je website op orde
Welke content je ook lanceert, of het nu een video, blog of online advertentie is, uiteindelijk leidt alles naar één punt: de website van jouw organisatie. De website vormt dan ook dé basis van elke online strategie en moet dus technisch op orde zijn! Het is belangrijk dat je voortdurend inzicht hebt in relevante data, zoals het zoekgedrag van jouw doelgroep of het surfgedrag op jouw website. Online vindbaarheid, gebruiksgemak en een goede websitestructuur zijn essentieel. Kantara werkt nauw samen met webdevelopers die echt wel weten wat ze doen.

SEO-strategie
Als organisatie moet je relevante informatie delen. Een SEO-strategie is hierbij cruciaal. Als je weet welke vragen jouw doelgroep heeft en op welke manier ze gaan zoeken, kun je op basis hiervan relevante zoektermen verwerken in je website en in de content die je verspreidt. Op deze manier trek je de juiste bezoekers naar je website. Voor SEO-strategie werken we nauw samen met gespecialiseerde partners. 

Contentproductie, -distributie en -promotie 
Zodra jouw website technisch op orde is, ga je relevante en kwalitatieve content produceren om naamsbekendheid te genereren en autoriteit te claimen. Content in de vorm van blogs, whitepapers, video’s en klantcases. Hierbij is het vooral belangrijk dat je content op de juiste manier inzet in de verschillende fases. 

Niet alleen de creatie van content is belangrijk, de distributie en promotie ervan is minstens even belangrijk! De conversatie mag bovendien niet stilvallen, en dus stelt Kantara een contentkalender op met wie wanneer welke content aanlevert en op welke manier deze verspreid en gepromoot wordt naar de juiste doelgroepen. 

Leadgeneratie
Online leadgeneratie is de verzameling van alle digitale acties die erop gericht zijn om contactmomenten te creëren. Je wil je anonieme bezoeker immers identificeren en een conversatie met hem aangaan. Kantara gaat samen met jou en de technische marketeers leads kwalificeren: wanneer is een bezoeker een marketing qualified lead en wanneer wordt hij een sales qualified lead. We gaan kijken op welke manier jij hem kan helpen bij het maken van de beste beslissing tijdens elke stap van zijn koopreis.

CRM en marketing automation
Inbound marketing maakt de werking van jouw sales- of HR-afdeling makkelijker. Dankzij de juiste CRM en marketing automation tool, ontstaat er een constante wisselwerking tussen marketing en sales. Onze partners helpen jou bij de keuze en inrichting van deze tools.

Onze werkwijze

De juiste inhoud aanbieden die jouw doelgroep interessant vindt en zo de band tussen jouw bedrijf en jouw (potentiële) klanten versterken. Dat doet inbound marketing. Om dat te realiseren, is een contentstrategie noodzakelijk. Hoe beginnen wij eraan?

  • Doelstellingen

    Wat willen we bereiken met de inbound marketing strategie? Wat moet content doen? We definiëren deze doelstellingen en maken ze meetbaar. Zo weet je wanneer je inspanningen lonen en wanneer je je strategie of je content moet bijstellen.

  • Persona‚Äôs

    Om te bepalen welke content jouw doelgroepen in beweging zet, moet je eerst je doelgroep nauwkeurig in kaart brengen. Wie wil je bereiken? Wie zijn ze, welke functie hebben ze, wat zijn hun pains & gains, welke behoeften hebben ze? We maken enkele persona’s die jouw decision makers of de typische medewerkers in jouw bedrijf typeren.

  • Customer journey

    Hoe verloopt het beslissingsproces van jouw persona’s? Waar informeert hij/zij zich, door wie of wat wordt hij beïnvloed? Welke vragen stelt hij in elke fase van zijn aankoopproces? Hoe kan jouw bedrijf hierop inspelen?

  • Kanalen & Platformen

    Via welke kanalen bereiken we de persona’s? Voor een optimale werking gaan we voor een multichannel aanpak en streven we naar een goede mix tussen owned - payed - earned media. Hoe gaan we de content verspreiden, promoten en opvolgen opdat onze doelgroep deze zeker opmerkt en overgaat tot actie?

  • Content funnel

    Op basis van elke fase in de customer journey gaan we kijken welke onderwerpen/oplossingen de doelgroep in beweging brengt.

  • Content kalender

    We bepalen hoe vaak we relevante content moeten verspreiden en via welke kanalen. Wie is daarbij betrokken, wie neemt welke taak voor zich. We maken een kalender op.

  • Implementatie

    Wij volgen desgewenst de implementatie van de marketingstrategie op van a tot z, sturen daarbij alle betrokken teams aan en koppelen terug naar management-, marketing- en redactieteam.

  • Rapportage

    Om te weten of de uitgewerkte inbound marketingstrategie vruchten afwerpt, moet er gemeten worden. Wij sturen de rapportage mee aan, trekken conclusies en formuleren samen met onze partners adviezen om de beoogde doelstellingen te bereiken.

Graag wat meer informatie?

Wil jij werk maken van inbound marketing? Zit je graag eens samen om te bekijken hoe Kantara jou daarbij kan helpen? Ik kom graag langs voor een vrijblijvend gesprek.