Blog
Via MediaSpecs las ik onlangs een interessant artikel over de trends van 2019 in de communicatiesector. Ik geef even aan wat mij vooral aansprak in het artikel en waarom.

Trends en uitdagingen in 2019 in het communicatievak

20 maart 2019

Het volledige artikel lees je hier, ik geef even aan wat mij vooral aansprak in het artikel en waarom.

Nieuwe structuren en ecosystemen
Adverteerders willen in 2019 een geïntegreerd communicatiebureau dat creativiteit ademt, strategisch meedenkt en de verschillende competenties in huis heeft om boodschappen te vertalen naar alle communicatiekanalen. Een lead agency waakt dan over de uitbouw van het merk en stuurt de verschillende departementen (al dan niet intern) aan. 

De grootste uitdaging bij deze ‘ecosystemen’ is het vinden van de juiste communicatiespecialisten.Ik heb het zelf ondervonden toen ik begin dit jaar als zelfstandige werkte voor zo’n lead agency: een communicatiespecialist in een ecosysteem houdt het roer goed in handen, moet de juiste mensen - elk expert in hun domein - aansturen en moet zelf goed beslagen zijn in het vak om te kunnen oordelen. Ons vak blijft boeiend!

Technologie & haar complementaire tegenbeweging: wat past bij de klant en zijn doelgroepen
De communicatiekanalen via dewelke we klanten bereiken, stijgt exponentieel, vooral door de sterke digitalisering binnen de communicatiesector. Denk maar aan technieken zoals augmented reality, chatbot advertising, voice search, data driven campaigns, block chain advertising en sequential targeting om de klant zo persoonlijk mogelijk aan te spreken. 

Ook in 2019 zullen techniek en digitalisering verder doorsijpelen, maar ik volg de mening van de auteur die zegt dat we rekening moeten houden met een complementaire tegenbeweging op al deze doorgedreven technologie. Persoonlijk vind ik een weloverwogen mix tussen on- en offline communicatie best werken. Voor mij geven consumer insights en de eigenheid van mijn klanten de richting aan. Het is belangrijk om te weten wie je doelgroepen zijn, wat hen beweegt, wat hen drijft en waar ze wakker van liggen en hoe jij als bedrijf hierop kan inspelen. Hier zit de chemie! Vervolgens moet de communicatie die je zal voeren passen bij jouw organisatie, want anders kan je die koers niet blijven aanhouden. 

Future is human - de kunst van het flirten
Klanten zijn zijn meer dan alleen IP-adressen. In 2019 kijkt men opnieuw naar de individuen achter het scherm en en gaat men die ook proberen te verleiden. Want de klant die overtuigd moet worden, is nog steeds van vlees en bloed. 

Je klant overtuigen om met jou zaken te doen blijft verleiden, of zoals ik het al sinds de beginjaren van Kantara noem: flirten. Haal je maar eens de grootste womanizer voor de geest: hoe verleidt die? Toch niet door de hele tijd te roepen hoe fantastisch hij is, maar door vragen te stellen en zich in te leven in de dame voor hem. Akkoord, bij sommige womanizers is het doel slechts een eenmalige daad, maar langdurige relaties vergen ook voortdurend aandacht voor elkaars noden… Communiceren zonder inzichten en zonder te begrijpen wie de doelgroep precies is en wat die wil, is achterhaald.

De way of working
Het tijdperk van “brief & deliver” is voorbij gestreefd. Communicatiebureaus worden steeds vroeger betrokken in het proces, bij de start van de uitdaging van de adverteerder. Adverteerders en agentschappen gaan sneller informatie delen met elkaar en doen aan co-working en co-creatie. 

Kijk, daar wordt ik vrolijk van. Ik werk vooral voor KMO’s, maar ook daar: hoe sneller je als je communicatie-expert wordt betrokken, en hoe meer inzicht je krijgt in de uitdagingen die heersen, in doelgroepen en hun beslissingsproces, hoe beter je je werk kan doen en creatieve, strategische onderbouwde campagnes en content je kan uitwerken.

Ach, ons communicatievak is boeiend en alsmaar in beweging. Zin om erover te praten bij een koffie of thee? Contacteer me gerust!

 

Fotos

Graag wat meer informatie?

Wil je echt werk maken van de conversatie met je klanten of medewerkers? Zit je graag eens samen om te bekijken hoe Kantara jou daarbij kan helpen? Ik kom graag langs voor een vrijblijvend gesprek of we kunnen bellen of skypen.