Blog

Contentstrategie Tip 2 - Informeren, overtuigen of verkopen?

1 april 2020

In de vorige tip had ik het al uitgebreid over het WAAROM van jouw bedrijf en waarom het belangrijk is om die duidelijk te formuleren voor je aan je contentstrategie begint. In dit artikel wil ik het hebben over het doel van je contentinspanningen. 

Wil je een sterk merk opbouwen of wil je je organisatie profileren als autoriteit in een bepaald vakdomein? Wil je een band opbouwen met je doelgroep of wil je leads genereren? Content kan verschillende doelstellingen hebben, en dus ook verschillende vormen aannemen. En om de juiste content te creëren, moet je weten waar die voor dient.

Enkele mogelijke doelstellingen van content:

  • bekendheid genereren (awareness): Laat je potentiële en bestaande doelgroepen weten waar je voor staat. Welke producten of diensten biedt je aan en welk probleem los je daarmee op.
  • profileren als autoriteit (thought leadership): Om je te vestigen als een autoriteit in je vakgebeid, moet je vertrouwen winnen, kennis delen, laten zien dat je de uitdagingen van je doelgroepen kent en hoe je hierop inspeelt. 
  • leads genereren: met welke content kan je in contact komen met potentiële klanten en hoe verzamel je hun gegevens?
  • relaties aanhouden (retention management): Ga je voor een langdurige relatie met je doelgroepen? Met de juiste content deel je kennis en blijf je inspelen op hun behoeftes. Klanten tonen hun waardering door opnieuw aankopen te doen, door positief te getuigen over hoe jij hen geholpen hebt bij hun uitdagingen of kunnen feedback geven voor productverbetering. Waardevol dus!
  • conversie/verkoop stimuleren: via de juiste content overtuig je je je klant om over te gaan tot de aankoop, om langs te komen in jouw winkel, deel te nemen aan jouw event of jouw app te downloaden.

Als je de doelstellingen van wat content voor jou moet doen vooropstelt, kan je content opdelen in types en thema’s. Vervolgens kan je die veel makkelijker integreren in een content planning. Hierover hebben we het in een volgende tip!

Nog meer tips voor een goede contentstrategie? 

Download ons e-book

Hulp nodig bij het uitwerken van je contentstrategie of graag een frisse kijk? Ik kom graag op de koffie of we kunnen bellen of skypen.

 

Fotos

Graag wat meer informatie?

Wil jij werk maken van inbound marketing? Zit je graag eens samen om te bekijken hoe Kantara jou daarbij kan helpen? Ik kom graag langs voor een vrijblijvend gesprek.