Blog

Sterke merken volgens Kantara

14 februari 2020

Een merk dat zichzelf herkenbaar, consistent en authentiek positioneert is succesvoller. Ik deel graag 5 tips om van jouw merk een sterk merk te maken. Want met een sterk merk kan ook jouw bedrijf of organisatie onderscheidend zijn, top of mind worden of blijven, beleving creëren of engagement genereren.

Tip 1 - Een sterk merk heeft een sterke positionering
Wat doe je, wat onderscheidt jou van je concullega’s, wie zijn je klanten? Heb je dit al eens proberen neer te schrijven? Vergelijk een CoolBlue maar eens met een Vandenborre of een Bol.com… Of Apple met Microsoft. Kijk eens naar hun positionering. Waarin verschillen zij van elkaar? En pas die inzichten nu eens toe op jouw positionering. Ik ben een beetje nieuwsgierig: met welke concurrent heb jij je vergeleken? 

Tip 2 - Een sterk merk heeft heldere drijfveren of kernwaarden
Nee, niet alleen doelen. Doelen zijn meetbaar en tijdsgebonden. Drijfveren gaan over emotie, en emotie zet aan tot actie.  Onze drijfveren geven aan wat we belangrijk vinden, wat ons motiveert en wat ons gelukkig maakt. Het werken vanuit de drijfveren zorgt voor betrokkenheid, succes en happiness. Noem het de kernwaarden van je bedrijf.

Formuleer 3 tot 5 heldere drijfveren of kernwaarden die jouw bedrijfscultuur duidelijk maken. Schrijf geen lege marketingslogans. Je drijfveren gaan niet over je product of dienst, maar over de mentaliteit binnen je bedrijf, over je bedrijfscultuur, over de intrinsieke waarden van de personen binnen je bedrijf.

Inspiratie nodig? Wij maakten een handige infographic om de drijfveren van je bedrijf helder te krijgen. 

Tip 3 - Een sterk merk heeft een unieke persoonlijkheid
Die unieke persoonlijkheid van je merk onderscheidt je van andere merken. Wie ben je, hoe speel jij in op de noden en wensen van klanten en medewerkers? Op welke manier doe jij dat anders? Moeilijk om die merkwaarden te definiëren? Probeer dit eens: met welke bekende persoon associeer jij je merk? Vb Trump of Obama? Omschrijf vooral waarom die persoon bij jouw merk past. Die waarom’s kan je gebruiken om je merkpersoonlijkheid te bepalen.

Tip 4 - Een sterk merk manifesteert zich consequent
Een sterk merk draagt haar unieke persoonlijkheid en positionering voortdurend en op een consequente manier uit. In alle mogelijke contactmomenten (touchpoints) met haar doelgroepen. Doet jouw bedrijf dat ook? Op een consequente manier? Overloop even die contactmomenten: klopt je branding, de content op je website en social media kanalen? Klopt de tone of voice van je mails, blogposts, folders, advertenties? En hoe gedragen je medewerkers zich in contact met je doelgroep? Zorg ervoor dat je kernwaarden overal consequent terugkomen.

Tip 5 - Een sterk merk heeft betekenis en is dus relevant
Vooraleer klanten wij jou aankloppen, moet wat jij doet relevant zijn voor hen. Je moet van betekenis zijn voor je klant. En dat kan alleen als je heel goed inspeelt op hun noden en wensen. Ken jij de pains en pains van jouw doelgroepen? Hoe kan jouw bedrijf hierop inspelen? Welk probleem los jij voor hen op?

Tip 6 - Een sterk merk heeft een strategie
No need to argue… om al dit bovenstaande te realiseren en uit te dragen op een consistente, inspirerende en relevante manier, heeft een sterk merk een strategie nodig. Een gestructureerd, doelgericht en daadkrachtig plan waarmee het haar commerciële en maatschappelijke doelen bereikt.

Hulp nodig om je positionering scherp te krijgen of om die te vertalen in creatieve concepten die je doelgroep inspireren en overtuigen? Ik kom graag op de koffie.

Fotos

Graag wat meer informatie?

Wil je echt werk maken van de conversatie met je klanten of medewerkers? Zit je graag eens samen om te bekijken hoe Kantara jou daarbij kan helpen? Ik kom graag langs voor een vrijblijvend gesprek of we kunnen bellen of skypen.